Hopp til hovedinnhold

Nyhetsvarsel:   Regjeringen går av etter mistillitsforslag – nyvalg utlyses

Sakset/Fra hofta»USA

Klumpetuten peker på og andre sykkelhistorier

I Norge, og da særlig i Oslo, er det blitt politisk korrekt å hate bilen. Før i tiden var f.eks. syklister mennesker i allværsjakker som vinglet seg frem som best de kunne på tungtrådde pedaler. Gir var noe man måtte spare til. Syklistene ville ingen noe vondt. Man tok hensyn til hverandre og forsøkte å løse problemene under rådende forhold, som alle måtte innrømme at ikke var optimale.

Jeg vet ikke når gjensidigheten forsvant ut av de gradvis argere bilmotstandernes argumentasjons­håndbok, men jeg har en mistanke om at kropps- og trenings­fikseringen har vært en utløsende og sterkt medvirkende faktor. Vår samtid er som man vet blitt trenings- og kostholds­narkoman. Ikke fordi man vil hverandres beste, men fordi man flykter fra konfrontasjonen med ens egen eksistens, og fordi klimakrisen, i visse kretser, er selve bakteppet til alt i vår tilværelse, også måltidene. Man kan ikke gå i selskap uten å sjekke vertskapets spisevaner og utslippsbrøk.

Akkurat som syklistene ikke tåler biler, tåler ikke veganerne folk som spiser god mat. Enkelte veganere besvimer visstnok hvis de må oppholde seg i samme rom som en nystekt karbonade (bare navnet på motbydelig­heten er jo et karbonavtrykk i seg selv). Man hører aldri om kjøttetere som besvimer når aubergine­rullene kommer på bordet, men det skal innrømmes at brekninger har forekommet.

Nåvel. Ni av ti veganere burde jages med kjepp og sendes rett i seng uten kveldsmat. Det kan man riktignok ikke si, men man kan tenke det. Og unne seg en skikkelig lurv av en bensin­stasjons­pølse (med alt tilbehør) etterpå mens man dveler ved tanken.

Tilbake til syklistene. Meningen med livet er forflyttet fra metafysikk til måling av puls og et brennende ønske om sixpack. Kroppen til en 20-åring er alle tings mål. Langsomt, men akselererende forvandlet syklistene seg fra hyggelige vinglere til målrettede klatre­spesialister som så ut som om de deltok i Tour de France, selv om de bare skulle på jobben.

Av og til må de i butikken og handle. Da beholder de hjelmen på og framstår i all sin svette gru som aliens i sykkelbukse med for plantnings­bule (herrene) eller blidglufse (damene) midtskips – begge modne for arrestasjon for usømmelig påkledning på offentlig sted noen tiår tilbake i tid. Dette nevnt bare for å vise at de ikke ser seg selv, de justerer seg ikke etter omgivelsene, omgivelsene må vær så god justere seg etter dem.

En gang overhørte jeg følgende utbrudd fra en tydelig imponert pjokk: – Se mamma, den mannen har jammen meg diger klumpetiss!

Jeg voktet meg vel for øyekast i den retningen, da man uforvarende kan bli utsatt for første-serven i klumpetuten peker på. Og det vil man helst unngå. Spesielt når man kjøper mat.

Tour de France-klovnene bruker ikke sykkelveier. Det er bortkastede milliarder. De forlanger veibanen, hele veibanen hvis de er to eller tre, da syklister foretrekker å ligge side om side. Mange er også motstandere av lykt. Da sykling nå er en helårs­beskjeftigelse, kan det by på store overraskelser når de kommer susende ut av høstmørket aldeles blinde for vikeplikts­reglene.

Jeg ble overrasket av en slik torpedo, som et lyn fra venstre rett ut av høstmørket. Han brølte som en løpende tysker i Verdun og hamret neven i biltaket så hjertet gjorde et hopp, og bilen med. Moderne biler blir nemlig også skremt og tenner svære, røde lysflater i instrument­panelet. – Se dæ for, din jævla dritt! skrek råtassen, og skjente inn i rundkjøringen.

Der lå det allerede en buss, og dermed ble Tour de France-mannen redusert til en klassisk vinglepetter før han røk i asfalten og innkasserte en serie skrubbsår som det burde vært diktet viser om. Jeg senket sidevinduet.

– Men lykt har du ikke hørt om? sa jeg vennlig, og møtte et blikk av destillert hat. Herlig.

Skjer det noe, er det alltid bilistens feil. Ulykkene brukes for alt de er verdt i kampen mot bilen, selv når det er syklister som har forårsaket dem. Og det er det jo som oftest.

Det er farlig å ferdes i trafikken, messer de. Det er biler der. Man blir påkjørt. Man kan dø.

Ja, det er farlig å bade på dypet også. De som ikke kan svømme, drukner.

Vi lever i elsykkelens tidsalder. Det er egentlig rart at de kan kalle det sykler. Farten på disse maskinene (som kan koste like mye som en automobil) er så stor at de lekende lett overskrider fartsgrensene. Jeg målte en herre med stråhatt til 75 km/t i 40-sonen, og jammen suste han over Majorstuen-krysset på rødt, i samme hastighet, helt uanfektet, og sneiet en godt voksen dame i fotgjenger­overgangen med slik kraft at hun gikk i bakken som en melsekk og tok telling til 7.

Jeg passer meg ekstra godt for de lange syklene med barnetrau foran, smårollingene ser unektelig utsatt ut, selv med hjelm, slik mutter eller fatter fyrer opp elmotoren så beistet skyter fart og vingler ukontrollert inn i rundkjøringen uten å bry seg om noe annet enn retten til å lage et helvete for fossil­fascistene. Barnefrakt­syklene er elevert ansvarsløshet. Vonde å bli truffet av er de også. Det vet jeg, etter et brutalt møte med klima­fanatismen i fotgjenger­overgangen utenfor Glasmagasinet.

Syklistens lillebror er hobby-rulleski­løper. Han og hun tar også helst hele veibanen i bruk der de skøyter av sted opp slakmotene i 3 km/t, røde som vrengte rasshøl, og blokkerer alle muligheter for flyt i trafikken. Forsøker du å rulle forbi, skriker de opp og hamrer stavene sine i biltaket. Norske bilister må være ualminnelig dyktige, siden ikke flere av disse prakt­idiotene havner under hjulene eller i grøftekanten.

Også nybakte mødre er sixpack-jegere. Alle spor etter graviditeten må slettes, koste hva det koste vil. Ut på Instagram med selfien, bli et forbilde. De er utstyrt med Formel 1-barnevogner, og hui! hvor det går midt i veibanen, gjerne to i bredden, begge mødrene med høy trenings­musikk i airPods-ene, så de slipper den mistrøstige lyden av biler som snegler etter dem – og barnets eventuelle sutring over manglende kontakt. Kroppsmamma har alltid dårlig tid. Hun forsøker desperat å springe fra både alder og kropp. Og når hun krysser veibanen, er det alltid med barnet først, rett ut foran traileren. Sånn sjekker hun om det er klart. Heller nussebassen enn henne.

Fotgjengerne har samtidig tatt helt av. Det er nå politisk korrekt å hate bilen, særlig i Oslo, hvor et mikroparti av drømmere og uansvarlige tøysekopper, la oss kalle dem De Miljøgrønne, inntok bystyret med planer om kappe hoved­pulsåren på landets europa­vei-­nett og ellers gjøre det så surt som mulig for bilister, eldre og forflytnings­hemmede. Som å oppleve Tyskland i 1930-årene om igjen. De etterlot seg et smadret Oslo sentrum som ikke er til å finne frem i, og hvor gatene sperres så hurtig og uanmeldt at GPS-en ikke greier å holde tritt.

De Miljøgrønne var startskuddet for den nye tid av spenst, fysisk fostring, sykkel­veier i milliard­klassen og kollektivt bilhat. Fotgjengerne vrimlet ut i gatene som om de befant seg i basarene i Kairo og feiret sine nye rett, den såkalte dritt­sekk­retten. De har de obligatoriske airPods-ene, og opplever det som ren provokasjon hvis en bil får grønt lys. De lever og oppfører seg som om De Miljø­grønnes hallusinasjoner var virkelighet.

Hvor vil det ende? Nede i veien hvor jeg bor, plasserte en familiefar en sykkel på tvers ut i veibanen med påskriften «BARN LEKER». Den står der hele dagen og gjør det svært problematisk å passere, både for gående (som tvinges ut i veibanen) og for kjørende. Mannens pjokk læres opp til at veien er en lekeplass, noe man kan se av alle de fargerike krittegningene guttungen har utført på asfalten, særlig midt i veien. Man kan lure på hva de skal med den store haven sin.

Barna læres opp til at veien er en lekeplass. Når man siden går ut i verden med den lærdommen, kan det ende med forferdelse, for Norge er ikke verdens navle. I de fleste land passer fotgjengere seg for biler. Det heter fornuft. Den norske trafikk­mentaliteten gjør oss til en fare for oss selv når vi går i feriemodus og setter oss på flyet til fremmede land.

Det er en jungel der ute. Den heter virkelig­heten. Og den kjører bil.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her!  Kjøp e-boken her.

 

Ytringsfriheten er under angrep. Abonner på frie og uavhengige Document.

God debattskikk

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les retningslinjene før du deltar.

Disqus-tråden kommer her

{
  "post": {
    "id": 937533,
    "slug": "klumpetuten-peker-pa-og-andre-sykkelhistorier",
    "fullslug": "/2024/10/6/klumpetuten-peker-pa-og-andre-sykkelhistorier",
    "date": "2024-10-06T08:18:19.000Z",
    "date_formatted": "06.10.2024",
    "time_formatted": "10:18",
    "title": "Klumpetuten peker på og andre sykkelhistorier",
    "excerpt": "I Norge, og da særlig i Oslo, er det blitt politisk korrekt å hate bilen og bilister. Veganere tåler ikke folk som spiser god mat, og syklister tåler...",
    "content": "<div id=\"attachment_937542\" style=\"width: 310px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><!-- wp:image {\"id\":937542} --></div><p>I Norge, og da s&aelig;rlig i Oslo, er det blitt politisk korrekt &aring; hate bilen. F&oslash;r i tiden var f.eks. syklister mennesker i allv&aelig;rsjakker som vinglet seg frem som best de kunne p&aring; tungtr&aring;dde pedaler. Gir var noe man m&aring;tte spare til. Syklistene ville ingen noe vondt. Man tok hensyn til hverandre og fors&oslash;kte &aring; l&oslash;se problemene under r&aring;dende forhold, som alle m&aring;tte innr&oslash;mme at ikke var optimale.</p><p>Jeg vet ikke n&aring;r gjensidigheten forsvant ut av de gradvis argere bilmotstandernes argumentasjons&shy;h&aring;ndbok, men jeg har en mistanke om at kropps- og trenings&shy;fikseringen har v&aelig;rt en utl&oslash;sende og sterkt medvirkende faktor. V&aring;r samtid er som man vet blitt trenings- og kostholds&shy;narkoman. Ikke fordi man vil hverandres beste, men fordi man flykter fra konfrontasjonen med ens egen eksistens, og fordi klimakrisen, i visse kretser, er selve bakteppet til alt i v&aring;r tilv&aelig;relse, ogs&aring; m&aring;ltidene. Man kan ikke g&aring; i selskap uten &aring; sjekke vertskapets spisevaner og utslippsbr&oslash;k.</p><p>Akkurat som syklistene ikke t&aring;ler biler, t&aring;ler ikke veganerne folk som spiser god mat. Enkelte veganere besvimer visstnok hvis de m&aring; oppholde seg i samme rom som en nystekt karbonade (bare navnet p&aring; motbydelig&shy;heten er jo et karbonavtrykk i seg selv). Man h&oslash;rer aldri om kj&oslash;ttetere som besvimer n&aring;r aubergine&shy;rullene kommer p&aring; bordet, men det skal innr&oslash;mmes at brekninger har forekommet.</p><p>N&aring;vel. Ni av ti veganere burde jages med kjepp og sendes rett i seng uten kveldsmat. Det kan man riktignok ikke si, men man kan tenke det. Og unne seg en skikkelig lurv av en bensin&shy;stasjons&shy;p&oslash;lse (med alt tilbeh&oslash;r) etterp&aring; mens man dveler ved tanken.</p><p>Tilbake til syklistene. Meningen med livet er forflyttet fra metafysikk til m&aring;ling av puls og et brennende &oslash;nske om sixpack. Kroppen til en 20-&aring;ring er alle tings m&aring;l. Langsomt, men akselererende forvandlet syklistene seg fra hyggelige vinglere til m&aring;lrettede klatre&shy;spesialister som s&aring; ut som om de deltok i Tour de France, selv om de bare skulle p&aring; jobben.</p><div id=\"attachment_937537\" style=\"width: 2570px\" class=\"wp-caption alignnone\"><!-- wp:image {\"id\":937537} --></div><p>Av og til m&aring; de i butikken og handle. Da beholder de hjelmen p&aring; og framst&aring;r i all sin svette gru som aliens i sykkelbukse med for plantnings&shy;bule (herrene) eller blidglufse (damene) midtskips &ndash; begge modne for arrestasjon for us&oslash;mmelig p&aring;kledning p&aring; offentlig sted noen ti&aring;r tilbake i tid. Dette nevnt bare for &aring; vise at de ikke ser seg selv, de justerer seg ikke etter omgivelsene, omgivelsene m&aring; v&aelig;r s&aring; god justere seg etter <em>dem</em>.</p><p>En gang overh&oslash;rte jeg f&oslash;lgende utbrudd fra en tydelig imponert pjokk: &ndash; Se mamma, den mannen har jammen meg diger klumpetiss!</p><p>Jeg voktet meg vel for &oslash;yekast i den retningen, da man uforvarende kan bli utsatt for f&oslash;rste-serven i klumpetuten peker p&aring;. Og det vil man helst unng&aring;. Spesielt n&aring;r man kj&oslash;per mat.</p><p>Tour de France-klovnene bruker ikke sykkelveier. Det er bortkastede milliarder. De forlanger veibanen, hele veibanen hvis de er to eller tre, da syklister foretrekker &aring; ligge side om side. Mange er ogs&aring; motstandere av lykt. Da sykling n&aring; er en hel&aring;rs&shy;beskjeftigelse, kan det by p&aring; store overraskelser n&aring;r de kommer susende ut av h&oslash;stm&oslash;rket aldeles blinde for vikeplikts&shy;reglene.</p><p>Jeg ble overrasket av en slik torpedo, som et lyn fra venstre rett ut av h&oslash;stm&oslash;rket. Han br&oslash;lte som en l&oslash;pende tysker i Verdun og hamret neven i biltaket s&aring; hjertet gjorde et hopp, og bilen med. Moderne biler blir nemlig ogs&aring; skremt og tenner sv&aelig;re, r&oslash;de lysflater i instrument&shy;panelet. &ndash; Se d&aelig; for, din j&aelig;vla dritt! skrek r&aring;tassen, og skjente inn i rundkj&oslash;ringen.</p><div id=\"attachment_937538\" style=\"width: 2570px\" class=\"wp-caption alignnone\"><!-- wp:image {\"id\":937538} --></div><p>Der l&aring; det allerede en buss, og dermed ble Tour de France-mannen redusert til en klassisk vinglepetter f&oslash;r han r&oslash;k i asfalten og innkasserte en serie skrubbs&aring;r som det burde v&aelig;rt diktet viser om. Jeg senket sidevinduet.</p><p>&ndash; Men lykt har du ikke h&oslash;rt om? sa jeg vennlig, og m&oslash;tte et blikk av destillert hat. Herlig.</p><p>Skjer det noe, er det alltid bilistens feil. Ulykkene brukes for alt de er verdt i kampen mot bilen, selv n&aring;r det er syklister som har for&aring;rsaket dem. Og det er det jo som oftest.</p><p>Det er farlig &aring; ferdes i trafikken, messer de. Det er biler der. Man blir p&aring;kj&oslash;rt. Man kan d&oslash;.</p><p>Ja, det er farlig &aring; bade p&aring; dypet ogs&aring;. De som ikke kan sv&oslash;mme, drukner.</p><p>Vi lever i elsykkelens tidsalder. Det er egentlig rart at de kan kalle det sykler. Farten p&aring; disse maskinene (som kan koste like mye som en automobil) er s&aring; stor at de lekende lett overskrider fartsgrensene. Jeg m&aring;lte en herre med str&aring;hatt til 75 km/t i 40-sonen, og jammen suste han over Majorstuen-krysset p&aring; r&oslash;dt, i samme hastighet, helt uanfektet, og sneiet en godt voksen dame i fotgjenger&shy;overgangen med slik kraft at hun gikk i bakken som en melsekk og tok telling til 7.</p><div id=\"attachment_937539\" style=\"width: 2570px\" class=\"wp-caption alignnone\"><!-- wp:image {\"id\":937539} --></div><p>Jeg passer meg ekstra godt for de lange syklene med barnetrau foran, sm&aring;rollingene ser unektelig utsatt ut, selv med hjelm, slik mutter eller fatter fyrer opp elmotoren s&aring; beistet skyter fart og vingler ukontrollert inn i rundkj&oslash;ringen uten &aring; bry seg om noe annet enn retten til &aring; lage et helvete for fossil&shy;fascistene. Barnefrakt&shy;syklene er elevert ansvarsl&oslash;shet. Vonde &aring; bli truffet av er de ogs&aring;. Det vet jeg, etter et brutalt m&oslash;te med klima&shy;fanatismen i fotgjenger&shy;overgangen utenfor Glasmagasinet.</p><p>Syklistens lillebror er hobby-rulleski&shy;l&oslash;per. Han og hun tar ogs&aring; helst hele veibanen i bruk der de sk&oslash;yter av sted opp slakmotene i 3 km/t, r&oslash;de som vrengte rassh&oslash;l, og blokkerer alle muligheter for flyt i trafikken. Fors&oslash;ker du &aring; rulle forbi, skriker de opp og hamrer stavene sine i biltaket. Norske bilister m&aring; v&aelig;re ualminnelig dyktige, siden ikke flere av disse prakt&shy;idiotene havner under hjulene eller i gr&oslash;ftekanten.</p><p>Ogs&aring; nybakte m&oslash;dre er sixpack-jegere. Alle spor etter graviditeten m&aring; slettes, koste hva det koste vil. Ut p&aring; Instagram med selfien, bli et forbilde. De er utstyrt med Formel 1-barnevogner, og hui! hvor det g&aring;r midt i veibanen, gjerne to i bredden, begge m&oslash;drene med h&oslash;y trenings&shy;musikk i airPods-ene, s&aring; de slipper den mistr&oslash;stige lyden av biler som snegler etter dem &ndash; og barnets eventuelle sutring over manglende kontakt. Kroppsmamma har alltid d&aring;rlig tid. Hun fors&oslash;ker desperat &aring; springe fra b&aring;de alder og kropp. Og n&aring;r hun krysser veibanen, er det alltid med barnet f&oslash;rst, rett ut foran traileren. S&aring;nn sjekker hun om det er klart. Heller nussebassen enn henne.</p><div id=\"attachment_937541\" style=\"width: 2570px\" class=\"wp-caption alignnone\"><!-- wp:image {\"id\":937541} --></div><p>Fotgjengerne har samtidig tatt helt av. Det er n&aring; politisk korrekt &aring; hate bilen, s&aelig;rlig i Oslo, hvor et mikroparti av dr&oslash;mmere og uansvarlige t&oslash;ysekopper, la oss kalle dem De Milj&oslash;gr&oslash;nne, inntok bystyret med planer om kappe hoved&shy;puls&aring;ren p&aring; landets europa&shy;vei-&shy;nett og ellers gj&oslash;re det s&aring; surt som mulig for bilister, eldre og forflytnings&shy;hemmede. Som &aring; oppleve Tyskland i 1930-&aring;rene om igjen. De etterlot seg et smadret Oslo sentrum som ikke er til &aring; finne frem i, og hvor gatene sperres s&aring; hurtig og uanmeldt at GPS-en ikke greier &aring; holde tritt.</p><p>De Milj&oslash;gr&oslash;nne var startskuddet for den nye tid av spenst, fysisk fostring, sykkel&shy;veier i milliard&shy;klassen og kollektivt bilhat. Fotgjengerne vrimlet ut i gatene som om de befant seg i basarene i Kairo og feiret sine nye rett, den s&aring;kalte dritt&shy;sekk&shy;retten. De har de obligatoriske airPods-ene, og opplever det som ren provokasjon hvis en bil f&aring;r gr&oslash;nt lys. De lever og oppf&oslash;rer seg som om De Milj&oslash;&shy;gr&oslash;nnes hallusinasjoner var virkelighet.</p><p>Hvor vil det ende? Nede i veien hvor jeg bor, plasserte en familiefar en sykkel p&aring; tvers ut i veibanen med p&aring;skriften &laquo;BARN LEKER&raquo;. Den st&aring;r der hele dagen og gj&oslash;r det sv&aelig;rt problematisk &aring; passere, b&aring;de for g&aring;ende (som tvinges ut i veibanen) og for kj&oslash;rende. Mannens pjokk l&aelig;res opp til at veien er en lekeplass, noe man kan se av alle de fargerike krittegningene guttungen har utf&oslash;rt p&aring; asfalten, s&aelig;rlig midt i veien. Man kan lure p&aring; hva de skal med den store haven sin.</p><p>Barna l&aelig;res opp til at veien er en lekeplass. N&aring;r man siden g&aring;r ut i verden med den l&aelig;rdommen, kan det ende med forferdelse, for Norge er ikke verdens navle. I de fleste land passer fotgjengere seg for biler. Det heter fornuft. Den norske trafikk&shy;mentaliteten gj&oslash;r oss til en fare for oss selv n&aring;r vi g&aring;r i feriemodus og setter oss p&aring; flyet til fremmede land.</p><p>Det er en jungel der ute. Den heter virkelig&shy;heten. Og den kj&oslash;rer bil.</p><p>&nbsp;</p><p><a href=\"https://www.documentforlag.no/produkt/de-nye-barbarene/\">Kj&oslash;p Giulio Meottis &laquo;De nye barbarene&raquo; fra Document Forlag her!</a> &nbsp;Kj&oslash;p e-boken <a href=\"https://www.documentforlag.no/produkt/de-nye-barbarene-ebok/\">her</a>.</p><p><!-- wp:image {\"id\":923422} --></p><p>&nbsp;</p><p><a href=\"https://stage.document.no/bli-abonnent/\"><strong>Ytringsfriheten er under angrep. Abonner p&aring; frie og uavhengige Document.</strong></a></p><p><!-- wp:image {\"id\":914626} --></p>",
    "categories": [
      {
        "id": 8,
        "name": "Sakset/Fra hofta",
        "slug": "sakset",
        "description": ""
      }
    ],
    "authors": [
      {
        "id": 5126,
        "name": "Yan Friis",
        "slug": "yan-friis",
        "avatar": ""
      }
    ],
    "tags": [],
    "featured_image": {
      "id": 937657,
      "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/yan-friis-som-ung-syklist.jpg",
      "alt": "",
      "caption": ""
    },
    "inline_images": [
      {
        "id": 937542,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/yan-sykkel-2.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "En gang var også jeg syklist. I dag foretrekker jeg bil. Foto: Sigrid Tholander",
        "align": "center"
      },
      {
        "id": 937537,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/pexels-pixabay-248559.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "Illustrasjonsbilde. Foto: Pexels",
        "align": "none"
      },
      {
        "id": 937538,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/pexels-krizz59-12838.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "Illustrasjonsbilde. Foto: Pexels",
        "align": "none"
      },
      {
        "id": 937539,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/ntb-7ii9x-l2mty.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "En elsykkel for utleie fra Bolt, parkert i Oslo sentrum. Foto: Annika Byrde / NTB",
        "align": "none"
      },
      {
        "id": 937541,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/10/pexels-joaosaplak-26988983.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "Illustrasjonsbilde. Foto: Pexels",
        "align": "none"
      },
      {
        "id": 923422,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2024/09/meotti-reklame.jpg",
        "alt": "",
        "caption": "",
        "align": "center"
      },
      {
        "id": 914626,
        "url": "https://stage.document.no/wp-content/uploads/2025/09/abonner-her-annonse-george-orwell.png",
        "alt": "",
        "caption": "",
        "align": "none"
      }
    ],
    "yymmdd": {
      "year": 2024,
      "month": 10,
      "day": 6
    }
  },
  "postDate": "2024-10-06T08:18:19.000Z"
}
Debug: API Proxy: : API Backend: https://stage.document.no:3790: API Mode: staging
Not logged in